کلیه حقوق این وبلاگ محفوظ می باشد و برداشت مطالب تنها با کسب اجازه مقدور است.

زندگی در ژاپن

Life in Japan

Monday, August 08, 2005

نظام آموزشی در ژاپن

تحصیلات پیش دانشگاهی
تحصیلات ابتدایی در ژاپن از 6 سالگی آغاز می شود که دانش آموزان در آن دروس پایه را فرا می گیرند. مدت تحصیلات ابتدایی 6 سال است. سپس دانش آموزان وارد دوره راهنمایی (دوره سه ساله) و سپس دبیرستان (دوره سه ساله) می شوند. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی در مجموع نه سال است که اجباری است. پس از این دوره 9 ساله دانش آموز می تواند در کالج های فن آوری (1) و یا در 3 سال دوره دبیرستان ادامه تحصیل دهد و در پایان دوره 12 ساله تحصیلات پیش دانشگاهی، موفق به گرفتن دیپلم دبیرستانی شود. دانش آموزان در امتحانات سراسری (2)شرکت می کنند. این امتحانات از 18 درس در موضوعات زبان ژاپنی، علوم اجتماعی، ریاضیات، علوم و زبان خارجی برگزار می شود.
(1) College of Technology
(2) National Center for University Entrance Examination (NCUEE)


تحصیلات دانشگاهی
برای ورود به دانشگاه های ژاپن داشتن دیپلم دبیرستان و گذراندن موفقیت آمیز امتحانات سراسری ورودی دانشگاه ها الزامی است. مراکز آموزش عالی در ژاپن به سه دسته دولتی، محلی و خصوصی تقسیم می شوند. دانشگاه های دولتی و محلی تحت پوشش وزارت آموزش، علوم و فرهنگ ژاپن هستند. دانشگاه های خصوصی نیز با مجوز این وزارت خانه فعالیت می کنند و با در نظر گرفتن مسائل آموزشی، درصدی از هزینه های خود را نیز از دولت دریافت می کنند.
تعداد دانشگاه های خصوصی در ژاپن به مراتب از دانشگاه های دولتی بیشتر است. از نظر آماری دانشگاه های دولتی 18%، دانشگاه های محلی 9% و دانشگاه های خصوصی 73% از مراکز آموزش عالی را به خود اختصاص داده اند.

دوره های تحصیلی
الف. دوره های حرفه ای که طی آن دانش آموزان بعد از تحصیلات 9 ساله اجباری، پنج سال تحصیل را در کالج های فن آوری می گذرانند.
این دوره شامل 167 واحد است. با مدرک اَسوشیت (3)، دانشجو می تواند متقاضی ورود به سال دوم یا سوم دوره لیسانس در دانشگاه ها شود.
(3)Associate

ب. دوره های دوساله منتهی به مدرک اَسوشیت در صورت داشتن دیپلم دبیرستان در کالج ها (4) گذرانده می شود. این دوره شامل 62 واحد است. همچون مورد الف، با مدرک اَسوشیت دانشجو می تواند متقاضی ورود به سال دوم یا سوم دوره لیسانس در دانشگاه ها شود
(4) Junior College


ج. لیسانس (5): که شامل چهار سال تحصیل تمام وقت بعد از دیپلم دبیرستان است. این دوره دربرگیرنده حدود 124 واحد است. رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی با شش سال تحصیل تمام وقت نیز شامل 188 واحد است.
(5) Bachelor (Gakushi 学士)

د. فوق لیسانس (6): که شامل دو سال تحصیل تمام وقت با شرط داشتن مدرک لیسانس و موفقیت در امتحانات ورودی است. این دوره شامل حدود 30 واحد است. پس از گذراندن واحد های درسی، دانشجو موظف به انتخاب کار پژوهشی است و با دفاع موفقیت آمیز از پایان نامه پژوهشی خود به دریافت مدرک فوق لیسانس نایل می شود.
(6) Master (Shushi 修士)

ه. پی اچ دی (7): که شامل حداقل 3 سال تحصیل تمام وقت به شرط داشتن مدرک فوق لیسانس و نیز موفقیت در امتحانات ورودی که شامل دفاع از پایان نامه دوره فوق لیسانس هم می باشد. این دوره شامل حدود 30 واحد است. موفقیت در امتحانات و دفاع از پایان نامه پژوهشی شرط دریافت مدرک پی اچ دی است.
(7) Ph.D. (Hakushi 博士)


نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در ایران
مدارک اَسوشیت، «کاردانی» ارزشیابی می شود.

مدارک لیسانس در صورت داشتن دیپلم دبیرستان، «کارشناسی» ارزشیابی می شود.

مدارک فوق لیسانس در صورت داشتن کارشناسی، «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می شود.

مدارک پی اچ دی در صورت داشتن کارشناسی ارشد «دکترا» ارزشیابی می شود.

هیچ یک از مدارک دانشگاهی که به صورت مکاتبه ای، ترددی و غیر حضوری اخذ گردد، ارزشیابی نمی شود.


دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ژاپن
در این لینک می توانید به لیست کلیه دانشگاه های ژاپن که مورد تایید وزارت آموزش، علوم و فرهنگ ژاپن می باشند دسترسی پیدا کنید.





منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ایران – معاونت دانشجویی

نوشته شده توسط: مریم زرافشار

........................................................................................

14 Comments:

At Tuesday, August 09, 2005 5:22:00 AM, Anonymous Anonymous said...

اگه بگم وبلاگ خوبی دارید می ترسم فکر کنید از اونائی هستم که همه حا این کامنت را می نویسم.
ولی باور کنید واقعا وبلاگتان را دوست دارم

 
At Tuesday, August 09, 2005 8:12:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام. می شه کمی هم درباره آرایشگاههای مردانه و زنانه مطلب بنویسید. ممنونم

 
At Sunday, August 13, 2006 9:00:00 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام،من دانشجوی هنر در دانشگاه تهران هستم و قصد دارم برای ادامه ی تجحصیل به ژاپن بیایم ،اگ�

 
At Thursday, May 31, 2007 3:32:00 AM, Blogger Unknown said...

با تشکر از وبلاگ مفیدتون
من دانشجوی سال آخر فوق لیسانس دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم. خیلی دوست دارم که برای دوره دکترا بیام ژاپن. البته دانشگاهشم انتخاب کردم. اگه ممکن باشه اطلاعات جزئی تری در مورد تحصیل در مقطع دکترا و یا هر رهنمود دیگه ای اگه دارین، خوشحال می شم که راهنماییم کنین.
با تشکر مجدد

 
At Sunday, April 06, 2008 4:19:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام
من دانشچوي كارشناسي ارشد مهندسي مكانيك گرايش مديريت انرژي الكتريكي هستم. در اين گرايش ژاپن در دنيا حرف اول رو ميزنه.
براي ادامه تحصيل ميخوام ژاپن رو انتخاب كنم.
لطفا راهنماييم كنيد
email:mohammad_moulod@yahoo.com

 
At Thursday, July 17, 2008 2:50:00 AM, Blogger Unknown said...

سلام
ممنون از وب خوبتون
برای دوره دکترا می خواستم ببینم اونجارو می تونم انتخاب کنم یا نه.رشته ی مهندسی گیاه پزشکی می خونم (plant pathology)
شما اطلاعاتی برای هزینه تحصیل و غیره دارین؟

 
At Wednesday, January 21, 2009 3:19:00 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام. وبلاگ خیلی خوبی دارید. من به راهنمایی شما احتیاج دارم. من تمایل دارم مدیریت آموزشی در مقطع دکترای در ژاپن بخوانم. ولی اطلاعاتی در زمینه دانشگاهی که این رشته را دارد ندارم و دانشگاهها را نمی شناسم لطف می کنید به من کمک کنید. موفقیت شما را آرزومندم

 
At Thursday, February 26, 2009 6:04:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام
من ليسانس حسابداري دارم براي ارشد مي خواهم برم ژاپن
سي ميليون تومان پول دارم راهنماييم كنيم

 
At Thursday, February 26, 2009 6:05:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام
من ليسانس حسابداري دارم براي ارشد مي خواهم برم ژاپن
سي ميليون تومان پول دارم راهنماييم كنيم

 
At Thursday, February 26, 2009 6:07:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام
من ليسانس حسابداري دارم براي ارشد مي خواهم برم ژاپن
سي ميليون تومان پول دارم خواهش مي كنم راهنماييم كنيد.ايميل من m.kh62@yahoo.com است

 
At Saturday, August 22, 2009 6:00:00 PM, Blogger Unknown said...

man lisance mekanik az danehsgahe azad vahed teh markaz daram taze darsam tamo shode mikham base edame tahsil va nahayatn baraye eghamat va ezdevaj beram japan mishe komakam konid.
armaghan.mehid@gmail.com

 
At Saturday, August 22, 2009 6:02:00 PM, Blogger Unknown said...

sorry mailam eshtebah shod

armaghan.mehdi@gmail.com

 
At Saturday, November 21, 2009 2:18:00 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام. تشکر از وبلاگتون .لطفادرباره ی تحصیل دوره ی پیش دانشگاهی در ژاپن بیشتر توضیح بدید.

 
At Wednesday, December 29, 2010 11:46:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام
میخواستم اگه امکانش هست
کمکم کنید تا اطلاعاتی از بورسیه در ژاپن برای رشته معماری پیدا کنم
یا اینکه بدون بورسیه اوضاع تحصیل در ژاپن چطوره؟
من فوق دیپلم معماری هستم
معماری تو ایران رشته ی گرونیه و جراجای جانبیشم بالاست
خوشحال میشم اگه کمکم کنید
من تو تحقیقاتی که داشتم همش از پزشکی حرف زدن اما از معماری چیزی نشنیدم
ضمنا خوندم که تدریس دانشگاهیشون همش به زبان محلیه و انگلیسی ارزشی نداره
ایا دانشگاهی وجود داره که با زبان انگلیسی کار کنن؟
اگر برای کمک بهم میل بزنید ممنون میشم
michi.t.kh@gmail.com

 

Post a Comment

<< Home



  • Home صفحه اصلی