کلیه حقوق این وبلاگ محفوظ می باشد و برداشت مطالب تنها با کسب اجازه مقدور است.

زندگی در ژاپن

Life in Japan

Wednesday, January 18, 2006

اجاره آپارتمان در ژاپن

روش اول:
در صورت دانشجو بودن می توانید به بخش دانشجویی دانشگاه مراجعه کنید. معمولا اطلاعات خوبی را در این بخش می توانید بدست بیاورید و آپارتمان هایی با هزینه های کمتر برای دانشجویان ممکن است به شما معرفی بکنند

روش دوم:
یکی از راه های اجاره آپارتمان در ژاپن، مراجعه به بنگاه های معملات ملکی در این کشور است که به ژاپنی فودوسان (1) گفته می شود.
(1) Fudosan 不動産
با مراجعه به بنگاه می توانید مشخصات، اندازه و بودجه برای آپارتمانی که مورد نظرتان است مطرح کنید و معمولا موارد زیادی را به شما معرفی می کنند و شما امکان انتخاب زیادی دارید و می توانید هر کدام را که خواستید اول ببینید و بعد انتخاب کنید. رفتن به بنگاه و دیدن خانه هزینه ای در بر ندارد.

روش سوم:
استفاده از تسهیلاتی که موسسات دولتی وابسته به استانداری یا شهرداری ارائه می دهند (2) که مخصوص خانواده هایی با سطح درآمد متوسط و پایین است. این منازل به افراد مجرد تعلق نمی گیرد.
(2) kodan jutaku 公団住宅
البته به علت کثرت متقاضی عمدتا با قرعه کشی همراه است. اجاره این خانه ها معمولا از خانه های عادی بسیار کمتر است و نیازی به پرداخت پول هدیه (5) نیز نمی باشد و هزینه رهن (4) آن نیز کمتر است. برای تهیه این منازل، می توان فرم های مربوطه را از استانداری یا شهرداری منطقه خود تهیه کرد. معمولا اوایل ماه می و اوایل ماه اکتبر زمان درخواست فرم برای این منازل است. و در برخی مناطق ژانویه و جولای زمان درخواست است.


شرایطی که معمولا در هنگام انتخاب منزل مد نظر قرار می گیرد

هزینه اجاره و نظافت و خدماتی که ماهیانه باید پرداخت شود
امکانات موجود در داخل منزل نظیر ایرکاندیشنر، گاز و غیره
نزدیک بودن مراکز خدمات، فروشگاه، سوپر مارکت، کلینیک و غیره به منزل
محل منزل و نزدیکی آن به ایستگاه قطار یا اتوبوس
متراژ خانه که معولا بر اساس تعداد اتاق های موجود نشان داده می شود به این ترتیب که مثلا وقتی می گویند خانه ای یک.دی.کی (3) است یعنی این خانه دارای یک اتاق خواب، یک اتاق/محل غذاخوری و یک آشپزخانه است. به این ترتیب عددی که هست نشان دهنده تعداد اتاق خواب، حرف "دی" محل غذاخوری، و حرف "کی" یعنی آشپزخانه
(3) 1DK


در هنگام عقد قرارداد باید هزینه های زیر پرداخت شوند
اجاره ماه اول
پول رهن (4) که معمولا برابر با 1 یا 2 ماه اجاره بها است. این پول به عنوان هزینه تعمیرات ساختمان تا هنگام تخلیه آپارتمان نزد صاحبخانه باقی می ماند. در هنگام تخلیه هزینه های مربوط به تعمیرات و نظافت آپارتمان از آن کسر و مابقی به شما برگردانده می شود.
(4) Deposit (shikikin) 敷金
پول هدیه به صاحبخانه (5) که معمولا برابر با 1 یا 2 ماه اجاره بها است. این پول همانطور که از اسمش پیداست به عنوان هدیه و تشکر داده می شود و چیزی از آن در آینده به شما برگردانده نمی شود. البته ممکن است با توجه به آپارتمان و یا شهر محل زندگی پولی برای هدیه در نظر گرفته نشود.
(5) Key money (reikin) 礼金
هزینه بنگاه(6) که برابر با یک ماه اجاره بها است را هم باید به عنوان هزینه های لازم در هنگام قرارداد در نظر بگیرید.
(6) chukai tesuryo 仲介手数料

حتما توجه داشته باشید که کلیه قسمت هایی که در قرارداد ذکر شده را بخوانید و همچنین اگر هر مشکل یا خرابی در ساختمان دیدید در هنگام قرارداد متذکر شوید که در زمان تخلیه هزینه ای بر گردن شما قرار نگیرد.


مدت زمان قرارداد
معمولا قرارداد منزل برای مدت 1 یا 2 سال بسته می شود و بعد از آن می توان به راحتی قرارداد را تمدید کرد. البته در بعضی جاها رسم بر این است که در صورت تمدید قرارداد مبلغی برابر با یک ماه اجاره به عنوان هزینه پرداخت شود.


نکات متفرقه
در هنگام اجاره شما نیاز به 1-2 نفر به عنوان ضامن دارید.

اگر دارای ماشین هستید حتما نیاز به پارکینگ هم دارید. معمولا در شهرستان ها هر آپارتمانی دارای پارکینگ هم هست و شما نیازی به پرداخت هزینه ندارید و یا هزینه کمی را به عنوان هزینه پارکینگ هر ماهه باید پرداخت کنید ولی در شهر های بزرگ مثل توکیو ممکن است هر آپارتمان تعداد کافی پارکینگ برای کلیه ساکنان منزل نداشته باشد که در این صورت می توانید از همان بنگاه معاملات ملکی بخواهید که پارکینگی را در نزدیکی منزلتان به شما معرفی کند و اجاره دهد که معمولا هزینه اجاره پارکینگ در شهری مثل توکیو چند برابر شهرهای کوچکتر است.

*****

پی نوشت: خواننده محترمی به نام آقا یا خانم رضوان هم لطف کرده بودند و در قسمت نظرخواهی مطلب گذشته آدرس سایت اجاره آپارتمان در ژاپن برای خارجی ها منجمله ایرانیان را معرفی کرده بودند که همینجا از ایشون تشکر می کنم.
برای دیدن سایتی که ایشان معرفی کردند لطفا اینجا را کلیک کنید.
البته لازم به ذکر است که ما آشنایی با این موسسه و گردانندگان آن نداریم و تنها بر اساس معرفی این خواننده محترم آن را معرفی کرده ایم.


........................................................................................

2 Comments:

At Thursday, January 19, 2006 11:42:00 AM, Anonymous Anonymous said...

با سلام و تشکر از اطلاعات مفیدتان
در مورد منازل نیمه دولتی یا به اصطلاح کودان قرعه کشی در همه مناطق وجود نداره و اگر در منطقه ای که قصد سکونت دارید این اپارتمان ها وجود دارد امکانات بسیارمناسبی مخصوصا برای دانشجویان دارد از این نظر که تقریبا تمام مبلغی را که برای پول پیش پرداخت کرده اید را در هنگام تخلیه به شما بر میگردانند.
من خودم بعد از چهار ماه که در کودان زندگی کردم تمام پیش پرداخت را کامل و تمام دریافت کردم
و اما منازلی هم هستند که کاملا وابسته به شهرداری هستند و بسیار ارزان که با توجه به میزان در امد شما میزان اجاره تعیین میشود و بنام پابلیک هاوس یا شی یه جوتکو که هر دو ماه یکبار قرعه کشی دارد مثلا ما که موفق به دریافت ان شدیم تقریبا یک سوم اجاره را در مقایسه با اپارتمان های مشابه پرداخت میکنیم
باز هم از گردانندگان این وبلاگ تشکر میکنم.

 
At Friday, January 20, 2006 5:14:00 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام بر شما خانم یا آقا ، که این موضوع رو توضیح داده اید من خودم چند وقت پیش در جستجوی خونه بودم و خودم نیز که در یک چاپخونه کار می کنم و تا امروز که 10 سال است تو ژاپن هستم با یکی از هم کارانم رفتیم که به قول معروف یه اتاقی بگیرم و خودم رو خلاص کنم از زندگی مشترک با دوستان ولی اونطوری هم که شما نوشتید نبود اول از همه می پرسیدند ملیتت چیه وقتی که میگفتم ایران طرف یعنی بنگاهی سرش رو به علامت غیر ممکن بودن جلب رضایت صاحب خانه برای اینکه خونه خودش رو به یه ایرانی اجاره بده تکانی می داد و با صدای کشیده می گفت چوتّوُِ موری کامو شیرانِی نَه و حتماً شما باید اطلاع داشته باشید که وجهه ایران و ایرانی تو ژاپن خیلی سیاه و تأسف آور است از بس که ایرانیها ایستادند تو بازارچه شیبویا در مرکز توکیو و مواد مخدر فروختند و پلیس هم مرتب دستگیر می کرد و تو تلوزیون نشون می داد و حالا هم هر از چندی نشون می ده خلاصه چهره ایرانی رو پیش ژاپنی ها سیاه کرده اند ما اون روز به هر بنگاهی که رفتیم بر سر ملیت و از طرف دیگر وقتی می گفت ضامنتون چکاره است و آیا ژاپنی است یا نه اگر غیر ژاپنی باشه نمیشه و اینا و صاحب کار من نیز با اینکه سالهاست اونجا کار می کنم حاضر نیست ضامن من و چند نفر خارجی دیگه ای بشه که براش کار می کنیم میگه ایرانیها خطرناکند . روزهای بعد حدود دو هفته ای هر چی بنگاهی بود توکیو رفتم تنهایی رفتم در بعضی از بنگاهی ها هنوز از در وارد نشده یارو دستاش رو به حالت ضربدر در میاورد و پشت سرش می گفت نو نو نو نوتّ روم . بعضی هاشون ملیت رو که میشنیدند روانه می کردند و بعضی هاشون که البته اونطوریکه من بعداً فهمیدم تمام بنگاه ها برای ویزا خیلی اهمیت می دند و اصولاً باید ویزای یک سال به بالا داشته باشی و اگر بدونند که ویزا نداری غیر ممکن است که اصلاً پذیرش کنند سرتون رو درد آوردم من کلی تجربه کسب کردم و به این نتیجه رسیدم که اجاره کردن اتاق در ژاپن و توکیو گذشتن از هفت خان رستم است اول باید ملیت درستی داشته باشی دوم اینکه باید ضامن معتبر ژاپنی داشته باشی سوم اینکه باید شانس داشته باشی که صاحب خونه های فرضاً 10 تا اتاقی که نشون می ده 3 تاش به خارجی اوکی بده با این ناسیونالیستیی که این ژاپنیها دارند چهارم اینکه باید ویزای معتبر داشته باشی پنجم اینکه باید کار داشته باشی و در جایی حتماً کار کنی و مشخصات محل کار آدرس شماره تلفن و نوع کارت رو بنویسی تقریباً برای اکثریت ایرانیها این مشکل وجود داره مگر اونایی که زن ژاپنی دارند تازه اون بنده خداها هم گله می کنند من با یکیشون سلام علیکی دارم با اون هم سردرد دلم رو که باز کردم دیدم اون از من هم بدتر شاکیه خدا حافظ شما

 

Post a Comment

<< Home



  • Home صفحه اصلی