کلیه حقوق این وبلاگ محفوظ می باشد و برداشت مطالب تنها با کسب اجازه مقدور است.

زندگی در ژاپن

Life in Japan

Friday, September 09, 2005

امکانات و نحوه تدریس در مهدکودک ها

دوستان عزیز، در قسمت قبل راجع به نحوه ثبت نام در مهدکودک ها و کودکستان های ژاپن برایتان نوشتم. این بار راجع به امکانات و نحوه تدریس در این مراکز برایتان می نویسم.
در هریک از این مراکز یک مدیر، یک معاون، یک پرستار و تعدادی مربی کار می کنند و هر کدام وظایف مخصوص به خود را دارند. کلاس های زیر 3 سال بیشترین تعداد مربی ها را به خود اختصاص می دهند. چون بچه های کوچک برای انجام هر کاری نیاز به کمک دارند ولی کودکان بزرگتر می توانند تا حدی نیاز های خود را برطرف کنند.در ژاپن نحوه شمارش سن افراد که کودکان را هم شامل می شود با احتساب سن کامل است به این معنی که کودک متولد شده تا اولین تولد یک سالگی 0 ساله گفته می شود. کودکان 0 ساله بیشترین تعداد مربی را دارند.



اولین نکته ای که جلب توجه می کند علاقه بسیار زیاد مربی ها به شغل خود و به کودکان می باشد. مسلما از هر مربی که در کار خود ابتکاری جالب به خرج بدهد به خوبی استقبال می شود. به طور کلی گفته می شود که در این مراکز آموزش وجود نداد. این در واقع به مفهوم آموزش اجباری می باشد چرا که در ژاپن معتقدند که "شغل کودکان بازی می باشد" ولی این واقعیت وجود دارد که تمام حرکات مربیان درسی برای کودکان می باشد. از طرفی مربی ها با ابتکارهای بسیار جالب خود به کودکان آموزش های فوق العاده ای می دهند. حتی به کودکان یک ساله هم روش استفاده از وسایل به نسبت خطرناکی همچون قیچی برای برش کاغذ یا استفاده از سوزن برای ساخت کاردستی آموزش داده می شود. و یا برای آموزش حس مسئولیت شناسی، بچه ها موظف هستند بعد از بازی وسایل خود را جمع آوری و در تمیز و مرتب کردن کلاس همکاری کنند.



انجام کارهای دسته جمعی و حتی اجرای چند برنامه توسط خود کودکان در سال یکی از ارزنده ترین آموزش ها در این مراکز می باشد. برای مثال اجرای شعر یا نمایش های گروهی یکی از این موارد می باشد حتی کودکان یک ساله که قادر به صحبت کردن نمی باشند هم در این برنامه ها شرکت داده می شوند و بطور کلی در یک روز مشخص از والدین دعوت می شود که از اجرای برنامه کودکان خود دیدن کنند.




در ژاپن یکی از نکاتی که خیلی به چشم می خورد اهمیت "ما" بودن به جای "من" بودن می باشد، چون از کودکی به آنها مفهوم "ما بودن" در مسائل مختلف آموزش داده می شود. مثلا در یکی از این برنامه های گروهی که اجرای برنامه ها و مسابقات ورزشی (1) می باشد، تمام کودکان هر کلاس را به دو گروه سفید و قرمز تقسیم می کنند و بچه ها سعی می کنند که بجای برنده شدن برای خود، برای گروه کوشش کنند و در پایان هم گروه مطرح است نه افراد به طور انفرادی.
یکی از جالبترین نکات در تمام مهدکودک ها یا کودکستان ها برنامه هفتگی کتابخانه است که هر کودکی یاد می گیرد هر هفته یک کتاب از کتابخانه گرفته و در تاریخ مشخص آن را به کتابخانه تحویل دهد. این به کودکان می آموزد که از اوان کودکی با کتاب انس بگیرند.
یکی دیگر از مسائل قابل توجه در سیستم آموزش ژاپن، تا دانشگاه، تعیین یک روز در هر ترم برای شرکت والدین در کلاس های درس فرزندانشان و دیدن آن کلاس ها به طور زنده (2) است. که پس از اتمام آن جلسه، مربی ها یا معلمین با والدین کودک راجع به فرزندشان صحبت می کنند و به این ترتیب ارتباط نزدیک و مستقیم بین خانه و مهدکودک یا کودکستان و یا مدارس ایجاد می شود.
در رابطه با مسائل بهداشتی، در هر مهدکودک یک پرستار وجود دارد که وظایف بهداشتی کودکان، تدوین گزارشات بهداشتی راجع به بیماری های اخیر منتشر شده در مهدکودک یا در جامعه، نکات بهداشتی قابل توجه بخصوص در مورد کودکان، اندازه گیری قد و وزن کودکان در هر ماه و ثبت آن در مهد کودک و در نهایت هر کاری که مربوط به مسائل بهداشتی است جزو وظایف وی محسوب می شود.
یک نکته دیگر، در مهدکودک ها یا مدارس ژاپن کودکان به محض ورود کفش های خود را عوض می کنند و کفش های مخصوص داخل کلاس را می پوشند. این قانون شامل حال هرکسی می شود که بخواهد از محیط بیرون به داخل بیاید. به این ترتیب کف کلاس ها یا راهروهای داخل مهد بسیار تمیز تر از کف زمین در بیرون می باشد.
یکی دیگر از مسائل بهداشتی، از یک سالگی به بعد هر کلاس دارای یک سری توالت های کوچک برای بچه ها است که به آنها کمک شود تا خودشان به تنهایی بتوانند به دستشویی بروند.
در پایان می توان گفت که برخورد مربی ها با کودکان بگونه ای می باشد که هر روز کودکان با ذوق و شوق راهی این مراکز می شوند و حتی گاه ازتعطیل بودن مهدکودک در یکشنبه ها شاکی هستند!

می دانم که صحبت برای گفتن زیاد است و هر مرکز ویژگی های مخصوص به خود را دارد ولی این مطالب نوشته شده به طور کلی به شکل مشترک در بیشتر این مراکز دیده می شود.
به امید موفقیت های روزافزون برای همه شما.

1. 運動会 うんどうかい (undokai) sports festival
2. 授業参観:じゅぎょうさんかん (jugyosankan)

نوشته شده توسط: رزا

........................................................................................

3 Comments:

At Monday, September 12, 2005 9:57:00 AM, Anonymous Anonymous said...

ممنونم از نوشته های مفید و جالبتون
یه خواهش داشتم ممکنه راجع به بازی بیسبال و قوانینش هم برامون بنویسید.

 
At Wednesday, September 14, 2005 3:38:00 AM, Anonymous Anonymous said...

دوست عزیز من با هدف ایجاد ارتباط مستمر بین وبلاگ های ایرانیان خارج از کشور گروهی به این نام ایچاد کرده ام. لطفا در صورت تمایل به عضویت در این یاهو گروه ادرس ایمیل خود را به ادرس زیر ارسال دارید تا برایتان دعوت نامه ارسال گردد. با تشکر . خاطراتچی:bakhateratam@yahoo.com

 
At Wednesday, November 02, 2005 8:09:00 PM, Anonymous Anonymous said...

کودک ما در روز ورزش در دو امدادی-لیره با سرعت زیادی که در دویدن داشت باعث جلو زدن از دو گروه دیگر و موفقیت و اول شدن گروه خود شد.اما به قول شمااصلاً او را سنبل نکردند و خیلی عادی باهاش برخورد کردند طوری که او هم به خود مغرور نشد.گرچه ازش تشکر کردند.و سوگوی سوگوی می گفتند

 

Post a Comment

<< Home



  • Home صفحه اصلی