کلیه حقوق این وبلاگ محفوظ می باشد و برداشت مطالب تنها با کسب اجازه مقدور است.

زندگی در ژاپن

Life in Japan

Friday, September 23, 2005

پذیرش و بورس برای تحصیل در ژاپن

از نکات بسیار مهم برای تحصیل همراه با موفقیت، انتخاب استاد توسط خود دانشجو و تعیین پایان نامه بر اساس نیاز کشور، علاقه و زمینه قبلی و توانایی های استاد و آزمایشگاه می باشد. اخذ پذیرش چندان مشکل نیست بخصوص اگر استاد مربوطه نیز به علاقه فرد اهمیت داده و وی را بپذیرد. از آنجا که معمولا اساتید جهت امتحان فرد بعضی اوقات سریعا به درخواست وی جواب نمی دهند، باید به روش های مختلف روی درخواست خود اصرار کنید.
بر اساس سیستم آموزشی ژاپن، دانشجویان خارجی باید برای ورود به هر مقطع پس از گذراندن دوره 6 ماهه زبان (در صورتیکه که بورسیه وزرات فرهنگ و علوم ژاپن باشند)، یک دوره تحقیقاتی 6 ماهه را نیز بگذرانند. البته با نظر استاد حتی ممکن است به کلاس زبان و یا دوره تحقیق نیز نیاز نبوده و بطور مستقیم وارد دوره و ادامه تحصیل شد.
نکته دیگر قابل ذکر این است که در ژاپن بطور کلی استاد قدرت زیادی دارد و جلب رضایت وی و داشتن ارتباط دائم یکی از لازمه های تحصیل موفقیت آمیز در ژاپن است.
برای ادامه تحصیل معمولا دانشجویان برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام می کنند. چون در این دو مقطع با دانستن زبان انگلیسی و تا حدی آشنایی به مکالمات روزمره ژاپنی امکان تحصیل وجود دارد، به جز رشته های علوم انسانی که زبان ژاپنی جزو لاینفک آن می باشد. ولی برای دوره های کارشناسی با توجه به این که کلیه کلاس ها و امتحان ها به زبان ژاپنی برگزار می شود آشنایی کامل با خواندن و نوشتن این زبان شرط اولیه محسوب می شود.

بورس
دانشجویان ایرانی که در ژاپن مشغول به تحصیل هستند یا با هزینه شخصی امورات خود را می گذرانند و یا بورسیه هستند. از آنجا که هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن بسیار بالاست تقریبا می توان گفت که تامین هزینه های زندگی از طریق شخصی و یا خانواده در ایران نمی تواند جوابگو باشد. به همین دلیل تقریبا همه دانشجویان به نوعی بورسیه می شوند. این بورس می تواند از یکی از راه های زیر تامین شود
- وزارت فرهنگ و علوم در ایران (عموما رشته های فنی یا پزشکی)
- وزارت بهداشت در ایران (مخصوص رشته های مربوط به گروه پزشکی)
- وزارت فرهنگ و علوم در ژاپن (مونبوشو) (کلیه رشته ها)
- سازمان های غیر دولتی در ژاپن (کلیه رشته ها با در نظر گرفتن زمینه فعالیت سازمان مربوطه)

مبلغ بورس وزارت فرهنگ و علوم در ایران با توجه به تعداد نفرات خانواده فرق می کند که هر 6 ماه این مبلغ به حساب دانشجو واریز می شود همینطور دو بار بلیط رفت و برگشت کل خانواده (یک بار در ابتدا و یک بار در وسط دوره تحصیل) برای وی در نظر گرفته می شود. دانشجو متعهد است که پس از پایان تحصیل به کشور برگردد. برای ثبت نام در این بورس باید در ایران به وزارت مربوطه مراجعه کرد.
مبلغ بورس وزارت فرهنگ و علوم در ژاپن ثابت است و به تعداد اعضا خانواده ارتباطی ندارد و تنها یک بار بلیط رفت و برگشت برای فرد دانشجو در نظر گرفته می شود. دانشجو تعهدی به ایران و یا ژاپن پس از پایان دوره تحصیل ندارد. برای ثبت نام در این بورس می توان از طریق سفارت ژاپن در ایران اقدام نمود و یا پس از آمدن به ژاپن. (احتمال پذیرش در این بورس چندان آسان نیست و متقاضیان زیادی از کشورهای مختلف هرساله برای این بورس اقدام می کنند). بورس دولت ژاپن برای طی دوره خاص و دانشکده خاصی اعطا می شود. ولی این امکان وجود دارد که در صورتیکه دانشجو موفق به گذراندن امتحان ورودی مقطع بالاتر (دکترا و یا کارشناسی ارشد) هم شود، بورس وی برای مدت مربوطه با معرفی استاد و درخواست وی تمدید گردد.
مبلغ بورس سازمان های غیر دولتی در ژاپن کاملا متغیر است و از 30 هزار ین در ماه تا 120000 ین می تواند باشد. این رقم بستگی به سازمان مربوطه و بودجه ای که برای این کار در نظر می گیرد می باشد. برای این بورس ها صرفا در ژاپن و پس از شروع به تحصیل می توان اقدام کرد (معمولا از طریق دانشگاه) و معمولا برای یک سال می باشد.

........................................................................................

25 Comments:

At Friday, September 23, 2005 4:35:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام مهربانانه به ژاپني عزیز....ماهم به دنيا آمديم...1مهرروزتولدم بود/که کم کم داردتمام می شود

دراين قبيله ی سرگردان...مادر/پدرتراز/همه ی مادرپدرها ...!!!

 
At Monday, September 26, 2005 1:09:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Doostane Aziz
lotfan eshareh befarmaeed ke dar hale hazder gereftane boorse az keshvare Japan besyar sakht shodeh, chun vaziyate eghtesadie Japoniha ham hamchun sayere donya meghdari kharab shodeh.

 
At Wednesday, September 28, 2005 1:07:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام!

 
At Tuesday, November 08, 2005 12:27:00 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام ... دوستان من علاقمند به ادامه تحصیل تو ژاچن هستم لطفاٌ راهنمائیم کنید.. ممنون و مرسی

 
At Tuesday, November 08, 2005 12:30:00 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام ... دوستان من علاقمند به ادامه تحصیل تو ژاچن هستم لطفاٌ راهنمائیم کنید.. ممنون و مرسی Email: jafar_sh2000@yahoo.com

 
At Tuesday, November 08, 2005 12:31:00 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام ... دوستان من علاقمند به ادامه تحصیل تو ژاچن هستم لطفاٌ راهنمائیم کنید.. ممنون و مرسی Email: jafar_sh2000@yahoo.com

 
At Saturday, March 25, 2006 3:45:00 PM, Anonymous Anonymous said...

SALAM DOSTAN .MAN JP ZENDEGI MIKONAM BA HAMSARAM (JP)&PESARAM..baradaram to iran daneshgoye daneshgahe melli FOGHE lisance ZABANE ENGILISI (TEACHING)23sale sarbazi moaff next year daneshgash tamome. LOTFAN rahnameim konid aya shansi baraye omadan va edame tahsill ta DOCTORA to JAPAN dare , ZENDE BASHID HOSSEIN hvarzeshi@yahoo.com

 
At Saturday, June 10, 2006 2:36:00 PM, Anonymous Anonymous said...

salam
man baraye scholarship 2007 egdam kardam madarekam ra ham be sefarate japan dadam vali bedun hich dalil goftan entekhab nashodi aya rahe digary hast dar zemn ba ostady dar tamas ham hastam. mishe mano rahnamyi konid saeid_30200@yahoo.com

 
At Wednesday, October 18, 2006 5:43:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام دوستان ....من دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و مشتاق به ادامه تحصیل در ژاپن هستم لطفا.....

 
At Wednesday, October 18, 2006 5:46:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام دوستان ....من دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و مشتاق به ادامه تحصیل در ژاپن هستم لطفا.....aaabin@gmail.com

 
At Thursday, April 05, 2007 3:00:00 PM, Anonymous Anonymous said...

salam man modiriat saati dar daneshgah allame tabatabei khondam age emkan dare dar bareye gereftan boorse az japan dar reshteye modiriat tozih bedin
mamnoon

 
At Friday, April 20, 2007 6:59:00 AM, Anonymous Anonymous said...

salam

 
At Thursday, June 14, 2007 4:05:00 PM, Blogger Mehdi Fazlali Dastjerdi said...

salam,kheyli mamnun az ettelaate mofide shoma.man madrake lisance motarjemi zabane englisi daram 29 sale va moteahhelam,alaghemande edameh tahsil dar japan hastam.be har sourate momken mikham beram japan. lotfan mano rahnamayi konid. bazam mamnunam.

 
At Sunday, July 15, 2007 6:01:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام
با تشکر از سایت خوبتون
آیا برای اخذ پذیرش از ژاپن داشتن مدرک زبان انگلیسی لازم است یا نه؟
ممنون

 
At Wednesday, July 25, 2007 5:38:00 AM, Anonymous Anonymous said...

با سلام خدمت شما و تشکر از اطلاعات کاملتون در مورد ژاپن . آیا برای اخذ پذیرش از دانشگاههای زاپن داشتن مدرک زبان انگلیسی برای مقطع دکتری لازم است یا نه؟ خیلی ممنون
amceuma@yahoo.com

 
At Sunday, November 11, 2007 5:41:00 PM, Anonymous Anonymous said...

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما
ممنون از اطلاعات خوبی که توسط این سایت در اختیار همه قرار میدهید.میخواستم خواهش کنم که لطفا لیست دانشگاه های ژاپن که بورسیه میدن رو هم اینجا بذارین و همینطور رشته هایی که میتونیم توش تحصیل کنیم
ممنون از تمام زحمات شما.

 
At Thursday, April 03, 2008 4:44:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام
در نگاه کلی سایت شما بهترین است و جای خسته نباشید و تشکر جانانه دارد.
من جوانی هستم که قصد آمدن و ماندن در ژاپن را دارم و می خواهم تحصیلاتم را در ژاپن به پایان برسانم بنظر شما که در ژاپن هستید این کار امکان پذیر هست و در ابتدای ورود چقدر سرمایه نیاز است.دوست دارم ارتباط
بیشتری با شما داشته باشم .ممنون
صابر

 
At Monday, July 14, 2008 11:20:00 PM, Blogger leila said...

سلام من دانشجوی رشته کامپیوتر هستم)لیسانس( و تا 1سال دیگر دوره ی زبان انگلیسی رش تمام مکنم .لطفا در مورد تحصیل در ژاپن راهنماییو کنید با تشکر

 
At Monday, September 01, 2008 12:14:00 AM, Anonymous Anonymous said...

sdasasx

 
At Tuesday, September 02, 2008 11:20:00 AM, Blogger Soheila said...

سلام. ببخشید میشه از همون اول یعنی واسه گرفتن لیسانس بورسیه ژاپن شیم. اگه میشه توضیح بدین.
در ضمن وبلاگتون محشره.

 
At Thursday, September 18, 2008 7:19:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام
لطفا مرابراي تحصيل در ژاپن راهنمايي کنيد.
علاقه مندم در ژاپن تحصيل کنم .

 
At Friday, December 12, 2008 12:50:00 AM, Blogger Unknown said...

سلام من با یک رتبه خوب دانشگاه تهران قبول شدم و می خواهم برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس بیام ژاپن میخواستم بدونم کدوم رشته برای گرفتن بورس مونبوشو شانسش بیشتره لطفا منو راهنمایی کنین با تشکر از وبلاگ خوب و مفیدتون
etemad.vahid@gmail.com

 
At Sunday, July 19, 2009 12:57:00 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام دوست عزيز
بي مقدمه من واقعا عاشق ژاپن و فرهنگ آنها هستم
راستش ميخوام در ژاپن ادامه تحصيل بدم و در آنجا هم ازدواج و زندگي كنم البته نه اينكه به ايران برنگردم نه بلكه من خيلي هم ايران رو دوست دارم براي همين اگه ممكنه راهنماييم كنيد كه چطوري راحتر ميتونم به اين آرزوم برسم و از لحاظ علمي چگونه بايد باشم تا بتونم اونجا تحصيل و زندگي كنم
ممنون خدانگهدار
mta332@gmail.com

 
At Friday, September 04, 2009 6:37:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام دوستان
من میخواهم برم ژاپن، ولی چون الان بیست و یک سالمه، نمیتونم از بورس مونبوکاگاکوشو استفاده کنم. شما دوستان میتونین به من بگین هزینه زندگی در ژاپن چقدره اگه خودم بخوام بدون بورس برم؟
همچنین کسی خبر داره هزینه ویزا، رفتن به ژاپن و شهریه یه دانشگاه خوب (برای رشته های مهندسی چقدره؟ ممنون میشم بهم کمک کنین)

 
At Friday, August 06, 2010 11:24:00 PM, Blogger Unknown said...

سلام
اطلاعاتی در مورد دانشگاه kumomato می خواستم. شما می تونین کمکم کنید؟ می خواستم ببینم آیا آموزش عالی ایران مدرک دکتری از این دانشگاه رو ارزشیابی می کنه؟ در کل رنک این دانشگاه در بین دانشگاههای ژاپن مخصوصا در رشته های مهندسی چه جوریه؟ اطلاعات زیادی در اینترنت نمی شه راجع به این دانشگاه پیدا کرد, تقریبا می شه گفت همه اطلاعاتش به زبان ژاپنی هست. ممنون می شم اگه راهنماییم کنید.
email address: s.tatavoosian@gmail.com

 

Post a Comment

<< Home



  • Home صفحه اصلی